Om Hilde

Det er et privilegium å ha fått lov, tid og energi til å dykke så dypt ned i hobbyen. Jeg startet med yoga i Bergen i 2001 og har undervist siden 2004. Flere instruktørkurs i ulike retninger har gitt meg et godt overblikk over yogaens verden. Reiser til de fattigste delene i nordlige India, helt inn til yogaens kjerne har gitt meg respekt for landets kompleksitet og yogaens egen utvikling langt forbi landegrensene. Selv fikk jeg størst utbytte av fire års månedelig pendling til England for å studere med en gammel engelsk dame som var Swami i retningen Satyananda yoga.

En reise innover

THERE were no formerly heroic times, and there was no formerly pure generation. There is no one here but us chickens, and so it has always been: a people busy and powerful, knowledgeable, ambivalent, important, fearful and self-aware; a people who scheme, promote, deceive, and conquer; who pray for their loved ones, and long to flee misery and skip death. It is a weakening and discoloring idea, that rustic people knew God personally once upon a time – or even knew selflessness or courage or literature – but that it is too late for us. In fact, the absolute is available to everyone in every age. There never was a more holy age than ours, and never a less.

-Annie Dillard, For the Time Being

Utdanning

Almennlærer med fordypning i realfag (4 år) 2006

Vinyasa Teacher Training 200T (2006)

Bachelor i ernæring (3 år) 2013

Yoga Nidra instruktør (1 år) 2008

Satyananda Teacher Training (3år) 2013

Gravid- og barselyoga instruktør (80t) 2016

Fordypning

Hilde har spesialisert seg på

Gravidyoga & barselyoga

Graviditet og barsel er en spesielt krevende tid for kvinnekroppen. Yoga kan bidra til å lette belastningene, opprettholde energi og få nok hvile. Dette er den perfekte tiden til å lære å ta bedre vare på seg selv, finne fram til kjernestyrken og forberede seg til å bli mor. 

Senioryoga & rehabyoga

Med alder og sykdom blir det veldig tydelig hva egeninnsats har å si for god helse. Det er aldri for sent å begynne med yoga. Hilde kjører 12 ukers kurs i LIVSSTIL og REHABILITERING på House of Femme. Her bruker hun alt hun kan om kropp, psyke og kost for å gi deg et bedre utgangspunkt for å takle dine livsutfordringer.

Muskel & skjellettsmerter

Uheldig kroppsholdning, muskler som spenner seg, svakhet i rygg og kjerne og ulike reumatiske lidelser kan gi smerter. Riktig og skånsom trening kan virke lindrende og gi deg en styrke fysisk og psykisk til å leve godt med smertene. Hilde lever selv med kroniske smerter, og bruker øvelser og metoder for å ha en god og mindre smertefull hverdag.

Magetrøbbel & PCOS

To av mine satsningsområder i ernæring. Her kan kosten virkelig gjøre en stor forskjell. Det er svært få tilstander som tilsier at du må leve med kroniske magesmerter, luft, diare eller forstoppelse. For Hilde som ernæringsfysiolog er det gøy å jobbe med fordøyelse, da resultatene kommer veldig raskt og tydelig. PCOS krever litt mer tid, men gir også tydelige positive resultater på kosthold.

Triggerpunkt

Noen muskler i kroppen reagerer ofte og mye på stress og feil/overbelastning. Triggerpunkt er egenbehandling for å holde smertene borte.

Mental Trening

Det aller beste innen yoga og som gir den største endringen. Gå opp nye stier, 

Hilde

Mine arbeidsmål er å hjelpe deg å bli kvitt de plagene du får av en utfordrende livsstil, være seg kosthold, fysiske smerter eller mentalt stress.

GRAVID YOGA

Etter to svangerskap og etterutdanning i gravidyoga er jeg klar til å guide deg mot et lettere svangerskap med mindre plager og mer overskudd til det fantastiske øyeblikket da du får møte din baby.

Vinyasa, Pust & Mental Trening

Den perfekte kombinasjonspraksis. Sterke og utfordrende fysiske øvelser, pusteøvelser og mental trening gir meg det påfyll jeg trenger. Helt unikt for yoga er det utvalg av øvelser og metoder, slik at hver enkelt kan sette sammen noe som passer seg.