METODEN
Karma betyr handling eller aktiv/aktivitet. Når du praktiserer karmayoga setter du av et bestemt tidsrom til å handle. Du skal gjøre noe praktisk og så observere ditt eget tankemønster når du utfører oppgaven. Hensikten er å bli klar over tankemønsteret sitt og om man ser det hensiktsmessig, forandre dette. Karmayoga er en vanlig aktivitet på yogiske ashram og av og til kan du være så heldig å lære dette på en yogaretreat.

KARMA – ET MISFORSTÅTT BEGREP
Et halvt år etter at jeg hadde hatt en hjerneblødning snakket jeg på telefonen med en av mine yogalærere som jeg hadde veldig stor respekt for. Litt ut i samtalen kom vi inne på hjerneblødningen, og hun sa at denne sykdommen rammet meg fordi jeg hadde gjort noe mye verre i et tidligere liv. Jeg ble veldig sjokkert over denne påstanden. Fortjente jeg å bli syk og nesten dø? Jeg mistet mye av respekten for henne og søkte meg mot nye yogalærere.

I min mening var dette en forferdelig misforstått oppfattelse av det vi kaller karma. I dagligtalen snakker man gjerne om dårlig og god karma: Dårlig karma kan føre til at noe ille skjer deg på et senere tidspunkt, mens god karma gir deg lykke eller gode opplevelser. Denne feilaktige ordbruken kan overskygge det fantastiske som karmayoga kan være. Karmayoga er en mental treningsmetode for å utvikle en endring i hvordan man har det i sitt indre når man handler. Karmayoga handler om det som skjer nå, ikke hva som skjer i framtida.

MIN UTDANNELSE I KARMAYOGA
Inntil jeg møtte Swami Satyaprakash gjennom Satyananda instruktørutdanning i Birmingham, England, forkastet jeg stort sett karmayoga og karmabegrepet generelt som noe som ikke angikk meg eller hadde noen som helst nytteverdi. Jeg viste ikke mer om det enn hva min første yogalærer sa om hjerneblødningen og dårlig karma.

I 2010  begynte jeg på en treårig fullstendig utdanning i Satyananda-tradisjonen i Birmingham. Selv om jeg hadde praktisert yoga i nesten 10 år og allerede hadde en bred utdannelse i Vinyasa og Satyananda, opplevde jeg dette som starten av å virkelig forstå yoga. På disse samlingene, månedlig i tre år, lærte jeg det meste av det jeg kan og praktiserer i dag. I tillegg til samlingene var det obligatorisk å praktisere yoga, pusteøvelser og mental trening i 90 minutter 6 dager i uken, skrive rapport om egenpraksis og levere inn teorietiske oppgaver mellom hvert møte. Jeg var en av fem heldige som hadde Swamien som mentor. Hun nærmet seg 70 år og hadde mer enn 40 års erfaring i yogafaget. (Det finnes mye å si om Satyananda-tradisjonen – selv om jeg selv valgt å gå ut av den og ikke kaller meg en Satyananda-lærer, har jeg bare lovord å si om metodene som brukes).

Helgesamlingene var lange og intense. Dagene startet kl 07,00 med 90 minutter yogapraksis. Så fulgte mye teori og øvning på å undervise de metodene vi selv praktiserte. Hver dag hadde vi en time med karmayoga. Før karmayoga ryddet vi bort alle yogamatter og skrivesaker. Lærerne kom med en en stor skål med flere laminerte lapper i. På hver lapp stod ett eller noen få ord, for eksempel:

TÅLMODIGHET
DITT BESTE
GOD NOK
NØYTRAL
IKKE-DUALISTISK
IKKE-DØMMENDE
IKKE TENKE PÅ RESULTATET
NÅTID
TILSTEDEVÆRELSE
MINDFUL

Etter  å ha trukket hver vår lapp,  gikk vi bort til et ark hvor det stod en oversikt over navn og arbeidsoppgave. Det kunne være: kjøkkentjeneste, baderom, toaletter, fellesrom, hage. Du hadde en lapp, en oppgave og 60 min. Det siste prinsippet i treningen var mouna: det var ikke lov til å snakke når vi gjorde karmayoga de første helgene. Alt skulle gjøres i stillhet. Etterhvert som vi mestret og forstod praksisen mer, var det lov med enkel kommunikasjon, men ikke slik at det gikk ut over treningen. Man sa minst mulig, og nøt stillheten og roen vi etterhvert hadde klart å utvikle i sinnene våre.

MOUNA
Mouna betyr stillhet, og er en vanlig praksis i ashram og på noen retreater. Det betyr at man avstår fra å snakke i en begrenset periode. Yoga handler hovedsakelig om å oppnå en indre fred. Mouna skal hjelpe til med å få nok ro til å komme kontakt med seg selv, til å kunne høre sine egne tanker og ha fokus innover i stedet for utover. Når man praktiserer mouna er det derfor heller ikke lov med underholdning i form av bøker, tv etc. Man skal rett og slett ha minst mulig kommunikasjon med alt utenfor seg selv. Dette kan være både godt og utfordrende. Den første opplevelsen av stillhet gir ro, så begynner tanker, minner og følelser å boble opp fra underbevisstheten. Det kan ofte være utfordrende og ubehagelig å stå alene i møte med seg selv. Du kan bli bevisst sider ved deg selv som du kanskje ikke liker eller er så stolt av. Det er en viktig del av prosessen og kan beskrives som en form for klarhet. 60 minutter stillhet er ikke så lenge, men det er en fin måte å utprøve mouna på. Du kan observere deg selv og se hvor ofte impulsen til å snakke dukker opp og utnytte tiden til å bli litt bedre kjent med deg selv. Ønsker du forandring til det bedre, er det første steget å bli kjent med seg selv og utgangspunktet slik det er akkurat nå. 

GRATISARBEID
De første gangene man praktiserer karmayoga på denne måten, er det mange som føler at de gjør en gratis jobb for lærerne, som når vi vasket lokalene til de var skinnende rene, og lærere og huseiere slapp og betale for det, eller gjøre det selv. Det tar tid og erfaring med metoden før man begynner å se bort fra arbeidsoppgaven og heller ha fokus på hvordan man gjør den. Det handler om hva du tenker mens du vasker toalettet og vinduene og ikke om hva du gjør og for hvem. I England ble de samme oppgavene delt ut både på lørdag og søndag. Dette illustrerte poenget for meg – ikke å vaske de allerede skinnende rene vinduene, men å observere meg selv og mine tankemønstre.

Det tok nesten et halvt år før jeg begynte å få en annen opplevelse av karmayoga. I begynnelsen handlet det mye om å se på listen over oppgaver, kjenne glede om jeg fikk en oppgave jeg likte, eller uro om det var en kjedelig eller meningsløs oppgave. Etter hvert ga karmayoga meg en følelse av frihet og klarhet, uten at jeg brukte energi på å analysere, forstå eller bedømme.Det som går igjen i mental trening er at man ikke kan presse fram et resultat, man kan ikke få noe til å skje. Du må praktisere metoden og la den virke på deg. Det blir en ny måte å bruke våre vestlige intellektuelle sinn på. Vi er så vant til å presse på og stresse for å få resultat, å skulle overgi seg og bare vente på resultat er nytt.

Mouna, stillheten, og observasjonen gjorde at man ble klar over alle de forskjellige måtene det går ann å nærme seg en oppgave på. Du skal gjøre så godt du kan, med de forutsetninger og ressurser du har tilgjengelig, uten å legge noe mer i det.

KARMAYOGA & MENTAL HELSE
I den tradisjonen jeg gikk i lære i Birmingham, var yogastudioet organisert litt annerledes enn yogasenterene her hjemme i Norge. Yogastudioet var hjemme hos Swamien. I et helt vanlig engelsk rekkehus. Det største rommet i huset hennes var yogasalen. Hun hadde hjemmekontor og bibliotek i stuen sin. Swami Satyaprakash serverte te til alle som kom innom på det hjemmekoselige kjøkkenet sitt. De ukentlige yogaklasse holdt hun her og i helgene var huset hennes åpent for alle som ville praktisere karmayoga. De kunne jobbe i hagen, biblioteket eller få andre oppgaver. Datteren til en venninne av meg dro dit ofte. Hun hadde bipolar lidelse og det virket på meg som den perfekte match. Karma yoga ved mental sykdom. Istedet for å sitte hjemme å synes synd på seg selv, ikke finne sin plass i samfunnet, kunne du dra til et vennlig sted hvor du fikk te, omsorg og noe å gjøre på. En liten fripause fra hverdagen.

Vi gjør jo alltid noe, selv når vi ligger på sofaen raser tankene gjennom hodet. Karmayoga handler ikke så mye om hva du gjør, men hvordan du gjør det. Det er ikke noe du kan eller ikke kan, det er en metode, en teknikk. Det er noe du kan bli bedre på. Dette har vi ikke trent så mye på på skolen i våre vestlige samfunn. Vi øver på å prestere, hele tiden med fokus på hva som gjøres og hva som er resultatet. Ikke på hvordan det er inne i mennesket som presterer. Du kan vaske koppene og du kan vaske koppene, du kan skrive en doktoravhandling og du kan skrive en doktoravhandling, det kan være to helt forskjellige indre reiser, med akkurat samme resultat! Den indre reisen er jo det som er livet vårt. Ikke resultatet.

EFFEKTEN
Jeg har hørt noen si at de ikke kan være bra å bli helt nøytral, rolig og mindfull hele tiden. At det må bli som å ikke ha noen følelsen eller preferanser. Det er ikke det som er effekten av karmayoga, ikke nærheten en gang. Man blir ikke nøytral. Men du får fri fra å være dømmende i forhold til alt og alle, slik at du kan være veldig tydelig når du først mener noe. Du trenger ikke å mene noe om alt, så kan du heller mene noe sterkt og tydelig når det først gjelder og er viktig for deg. Heller enn å døyve følelsene dine, vil det gjøre de sterkere, men ikke fullt så flakkende og kaotisk. Du sparer krefter og energi på å ikke være som en berg og dalbane. Du bryter et mønster som går ut på å intellektualisere alt hele tiden. Lar deg selv kjenne indre ro og trygghet, se klarere og leve mer tydelig. Det gir frihet, fred og ekte følelser. Du kan slappe av med de kjedelige og hverdagslige oppgavene som bare må gjøres, hvile i hverdagen for å kunne slå på full gass når det virkelig teller.

HVORFOR ØVE PÅ KARMAYOGA I EN ALLEREDE TRAVEL HVERDAG
Jeg regner med at når du søker etter nye metoder som skal hjelpe deg til å mestre livet bedre og øke livskvaliteten din, så er det noe du ikke er fornøyd med. Jeg er ikke av den forståelse eller mening at alle skal gjøre yoga og at alle metodene er ment for alle. Yoga er ikke one size fits all. Det er så mange metoder at du ikke har muligheten til å gjøre alt heller, så da må du nesten velge. Mange av metodene krever at du holder på en periode før du forstår dem og personlig kjenner nytteverdien.  Karmayoga er en slik metode, Det er utrolig vanskelig å forklare hva som skal skje, og det er lett for at fokus kommer mest på hva man skal gjøre og ikke hva som skjer inni deg mens du utfører oppgaven. I teorien kan du gjøre hva som helst, og endre sinnsinnstilling, så gjør du karmayoga. Det krever dermed ganske mye av deg å sette av tid og krefter til å gjøre karmayoga. Derfor anbefaler jeg at dette er noe du oppsøker når du er misfornøyd med tilværelsen din eller veldig nysgjerrig. Du gjør det fordi metoden kan forandre hvordan du har det i ditt indre. Vil du ha det annerledes, må du gjøre noe annerledes. Endre hvordan du gjør det istedet for hva du gjør!